تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن  

 

گالری عکس
در این نشست که روز یکشنبه 14 بهمن 97 در سالن جدید شورای دانشگاه برگزار شد، دکتر کریمی در سخنان پیش از دستور، از افرادی که به آماده‌سازی این سالن کمک کردند قدردانی کرد و گفت: وظیفه خود می‌دانم از دکتر ترابی، دکتر موسوی، دکتر ندافی که واحدهای اداری خود را برای ایجاد این سالن تخلیه کردند و همچنین از دکتر بیگلر و مهندس ارسیلو و تیمشان که با وقت گذاری و پیگیری شبانه‌روزی، سالن مناسبی را برای برگزاری جلسات دانشگاه ایجاد کردند تشکر و قدردانی نمایم. این سالن‌ها تا چندسال آینده جوابگوی نیاز دانشگاه خواهد بود.

بررسی عملکرد پژوهشی دانشگاه

در ادامه نشست دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت پرداخت و گفت: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، چهار راهبرد «هدفمندسازی پژوهش با رویکرد ارتقا سلامت و خلق ثروت»، «ارتقا کیفی محصولات پژوهشی»، «حرکت به سمت خارج از دانشگاه در جهت فناوری» و «توسعه همکاری بین سازمانی در سطوح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی» را در دستور کار خود قرار داده و متناسب با هریک از این راهبردها برنامه‌هایی را تدوین کرده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های گروه ارتباط با صنعت دانشگاه گفت: از مهرماه 96 تاکنون اقدامات بسیاری به‌منظور تسهیل و تسریع طرح‌های ارتباط با صنعت ازجمله تفویض اختیار به شوراهای محیطی، تصویب فرآیند اجرایی طرح‌های یک درصد و پرداخت معوقه‌های مربوط به طرح‌های ارتباط با صنعت صورت گرفته است.
دکتر صحرائیان شمار قراردادهای دانشگاه با صنعت را از مهر 96 تا مهر 97، 222 مورد برشمرد و گفت: این تعداد به نسبت سال گذشته رشد داشته است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به تعداد طرح‌های مصوب یک درصد دانشگاه گفت: طرح‌های یک درصد دانشگاه به نسبت دانشگاه‌های دیگر سه برابر بیشتر است و فرآیند دانشگاه در طرح‌های یک درصد با موافقت وزارت بهداشت، به‌عنوان الگو برای سایر دانشگاه‌ها معرفی‌شده است.
دکتر صحرائیان با تأکید به توسعه دانش و ترویج فرهنگ فناوری در دانشگاه گفت: کارگاه‌ها و آموزش‌های متعددی به‌منظور آشنایی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران با فناوری برگزار می‌شود و برای شرکت در سمینارهای خارج از دانشگاه نیز تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر انتقال فناوری در دانشگاه گفت: زمانی که فناوری توسعه می‌یابد نیاز به دفتری دارد که آن را منتقل کند به این منظور دفتر انتقال فناوری در دانشگاه راه‌اندازی شد و در حال حاضر سه محصول آماده انتقال فناوری هستند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به معرفی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: تاکنون حدود 300 محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدشده است.
دکتر صحرائیان تعداد مراکز رشد دانشگاه را 7 مرکز برشمرد و گفت: برای ایجاد دو مرکز رشد «فناوری سلامت» و «توسعه صادرات و انتقال فناوری سلامت» طی یک سال اخیر تلاش شده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاه گفت: یکی از کمبودهای دانشگاه پارک علم و فناوری بود که از سال 85 دانشگاه برای تأسیس آن اقدام کرد و امسال موفق به دریافت مجوز آن شد و با حمایت رییس دانشگاه و معاونت توسعه، قطعه زمینی در منطقه 18 به راه‌اندازی پارک اختصاص‌یافته است.
معاون تحقیقات دانشگاه، از راه‌اندازی مجتمع فناوری دانشگاه خبر داد و گفت: با تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی یک ساختمان 5 طبقه واقع در خیابان کارگر شمالی به استقرار 9 شرکت دانش‌بنیان اختصاص‌یافته است. همچنین دانشگاه مصوبه‌ای دارد که در فضاهای موجود مراکز رشد اقماری راه‌اندازی نماید. تاکنون در دانشکده‌های مجازی، پیراپزشکی و مرکز آموزشی و پژوهشی پوست و جذام این مراکز ایجادشده و به‌زودی یک مرکز جدید در دانشکده فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود.
دکتر صحرائیان با اشاره به جایگاه نخست دانشگاه در عرصه فناوری کشور گفت: شمار اختراعات ثبت‌شده دانشگاه در مرکز مالکیت معنوی ایران در سال گذشته، 46 مورد و اختراعات ثبت‌شده خارجی آن  17 مورد بوده است.
وی از راه‌اندازی دفتر ثبت بیماری‌های دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه 22 ثبت بیماری دارد که به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم و نظارت دقیق بر ثبت بیماری‌ها این دفتر راه‌اندازی شده است.
معاون تحقیقات دانشگاه، با اشاره به ایجاد بیوبانک مرکزی در دانشگاه گفت: به همت دکتر ملک‌زاده و دکتر دلاوری ساختمانی در منطقه اسلامشهر به‌منظور ایجاد بیوبانک مرکزی اختصاص پیداکرده و در نظر داریم این مرکز را به مجهزترین بیوبانک کشور و خاورمیانه تبدیل کنیم.
دکتر صحرائیان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی جایگاه پژوهشی دانشگاه پرداخت و گفت: تا سال 2018 شمار مقالات دانشگاه 44 هزار 671 مقاله بود که  450 هزار بار مورد استناد قرارگرفته و اچ ایندکس دانشگاه 153 است. دانشگاه علوم پزشکی تهران  براساس شاخص اچ ایندکس در رتبه نخست دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی قرار دارد.  در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی عمدتاً از شاخص‌های تعداد مقالات، استنادات و اچ ایندکس استفاده می‌شود. ازآنجاکه شاخص اچ ایندکس تجمعی است و فعالیت‌های جاری دانشگاه را نشان نمی‌دهد؛ از شاخص h5-index استفاده می‌شود که مقالات منتشرشده پنج سال اخیر دانشگاه را نشان می‌دهد که هرسال ممکن است افزایش و یا کاهش داشته باشد. براین اساس، h5-index دانشگاه بیش از 70 درصد است که نشان می‌دهد دانشگاه در 5 سال اخیر روند روبه رشدی داشته است.
وی با اشاره به روند رو به رشد انتشار مقالات 10 درصد برتر پر استناد گفت: افزون بر این، دانشگاه علوم پزشکی تهران 159مقاله پراستناد در نظام رتبه‌بندی ESI دارد که بیش از 38 هزار استناد از سایر مقالات دریافت کرده‌اند.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص عملکرد پژوهشی دانشگاه پرداختند.

تاثیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری در پیشرفت دانشگاه
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم ساختار پژوهشی دانشگاه از 20 سال پیش  بناگذاشته شده و امسال نیز بیستمین دوره جشنواره ابن‌سینا برگزار می‌شود.
وی با یادآوری پیشینه پژوهشی دانشگاه گفت: تا قبل از 20 سال پیش مدیریت و شکل اداره پژوهشی دانشگاه متفاوت بود. بعدها باوجود دکتر قدسی، دکتر لاریجانی، دکتر فتوحی، دکتر یونسیان و اکنون دکتر صحرائیان در معاونت پژوهشی، به امکانات این مجموعه اضافه شد. در طول این سال‌ها ممکن است سرعت پژوهش گاهی کندتر و یا تندتر بوده باشد اما هیچ‌وقت به عقب بازنگشته و در هر دوره براساس شرایط مالی و فکری دانشگاه رشد داشته است.
رییس دانشگاه بابیان اینکه برای قضاوت عملکرد  دانشگاه باید سیرتکامل آن را موردتوجه قرار دهیم و ببینیم از کجا به کجا رسیده‌ایم گفت: اگر فقط یک مقطع زمانی دانشگاه را در نظر بگیریم، در قضاوت خود دچار خطا شده ایم. پژوهش دانشگاه از مراحل مختلفی عبور کرده تا به اینجا رسیده است.
وی با تأکید بر نقش برنامه‌ریزی در پیشرفت امور مختلف، به نمونه برنامه‌ریزی در مسابقات فوتبال اشاره کرد و  گفت: آموزش تیم ملی فوتبال بسیار عالی و تیم خوبی وارد مسابقات شده بود؛ اما این تیم برای مواجه‌شدن با گل خورده، آموزش لازم را ندیده بود. در مقابل آن تیمی مانند قطر، برای مراحل مختلف مسابقات آموزش‌دیده  و حتی برای جوایز بازیکنان خود نیز از پیش برنامه‌ریزی کرده بود. در دانشگاه نیز همین‌گونه است و ما براساس برنامه‌ریزی و سرمایه گذاریمان، می‌توانیم پیشرفت نماییم.
دکتر کریمی آموزش را اولویت اصلی دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه در عرصه پزشکی دانشگاه نسل سوم بوده و هست. با توجه به اینکه از هزار و 800 عضو هیئت‌علمی دانشگاه، 900 نفر در عرصه پزشکی فعالیت دارند باید بپذیریم که50 درصد کارکرد دانشگاه در دانشکده پزشکی است. آموزشی که در دانشکده پزشکی ارائه می‌شود محصول محور است و محصول آن فارغ‌التحصیلانی هستند که بلافاصله وارد جامعه شده و در داخل و یا خارج از کشور مشغول به کار می‌شوند و خدمات سلامت را به مردم ارائه می‌دهند. بنابراین دانشکده پزشکی دانشگاه، به‌خودی‌خود دانشکده نسل سوم است.
وی افزود: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم باید برای قسمت‌های باقی‌مانده دانشگاه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم. البته قصد نداریم همه بخش‌های دانشگاه را مانند دانشکده‌های فنی،  به این سمت سوق دهیم بلکه بایستی برای دانشکده‌هایی مانند داروسازی و فناوری‌های نوین که بین‌رشته‌ای هستند سرمایه‌گذاری کنیم. یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد پارک فناوری است که بسیار ضرورت دارد.
دکتر کریمی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای هم‌جوار در ایجاد دانشگاه پژوهش محور و فناورانه گفت: سال‌ها پیش مسئولان کشوری، وزیر نفت و رییس بزرگ‌ترین شرکت نفتی خود را مسئول ایجاد دانشگاه پژوهش محور می‌کنند و  حدود 20 میلیارد دلار برای تاسیس آن سرمایه‌گذاری می‌نمایند. در چنین شرایطی ما نیز باید در عرصه رقابت جهانی بیشتر تلاش کنیم.
وی افزود: پارک علم فناوری حلقه مفقوده رسیدن به دانشگاه نسل سوم است و  دانشگاه برای ایجاد این پارک با کمک جذب منابع بیرونی، باید تلاش کند و به تقویت بخش‌های غیرپزشکی بپردازد. وظیفه ماست برای حوزه پژوهش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نماییم اما یادمان باشد که اولویت اصلی دانشگاه آموزش است و همه باید به ارتقا آن کمک کنیم.
دکتر کریمی با تأکید براینکه برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم باید ملی فکر کنیم و نباید فقط به فکر دانشگاه خودمان باشیم گفت: اگر دارویی در دانشگاه به تولید انبوه می‌رسد و به خارج از کشور صادر می‌شود درواقع به سود کشور است. البته ممکن است هنوز هم حساسیت‌هایی وجود داشته باشد و تا یک محقق قصد تولید محصول و تجاری‌سازی آن می‌کند، عده‌ای گمان کنند که این کار مادی است و دانشگاه به پول آلوده‌شده است درحالی‌که این تفکر درستی نیست. باید فرهنگ دانشگاه نسل سوم در مجموعه دانشگاه جابیفتد. دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که کشور را قدرتمند می‌کند و اگر همه دانشگاه‌های کشور به این سمت نروند بنیه کشور تقویت نمی‌شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی